donderdag 31 oktober 2013

Spin Sebastiaan...

Spin Sebastiaan van Annie M.G. Schmidt maakt volgens mij zo'n beetje deel uit van ons gezamenlijke collectieve geheugen. Ik kan me herinneren dat ik het gedichtje lang geleden ooit eens heb voorgedragen op een weekafsluiting op de basisschool. Dagen en dagen achter elkaar herhaalde ik het gedichtje ter voorbereiding op de grote dag. En iedere keer weer kreeg ik een kleine brok in mijn keel bij het uitspreken van de allerlaatste regel...
 
Spin Sebastiaan gemaakt door Kleine pollewop samen met oma tijdens een gezellige oppasdag.

En zo wordt onze herfstmuur steeds gezelliger...
 
 
Spin Sebastiaan
Annie M.G. Schmidt
 
 Dit is de spin Sebastiaan.

Het is niet goed met hem gegaan.

LUISTER!

Hij zei tot alle andr'e spinnen:
Vreemd, ik weet niet wat ik heb,
maar ik krijg zo'n drang van binnen
tot het weven van een web.

Zeiden alle and're spinnen:
O, Sebastiaan, nee, Sebastiaan,
kom, Sebastiaan, laat dat nou,
wou je aan een web beginnen
in die vreselijke kou?

Zei Sebastiaan tot de spinnen:
't Web hoeft niet zo groot te zijn,
't hoeft niet buiten, 't kan ook binnen
ergens achter een gordijn.

Zeiden alle and're spinnen:
O, Sebastiaan, nee Sebastiaan,
toe Sebastiaan, toom je in!
Het is zo gevaarlijk binnen,
zo gevaarlijk voor een spin.

Zei Sebastiaan eigenzinnig:
Nee, de Drang is mij te groot
Zeiden alle and'ren innig:
Sebastiaan, dit wordt je dood...

O, o, o, Sebastiaan!
Het is niet goed met hem gegaan.

Door het raam klom hij naar binnen.
Eigenzinnig! En niet bang.
Zeiden alle and're spinnen:
Kijk, daar gaat hij met zijn Drang!

PAUZE

Na een poosje werd toen zoëven
dit berichtje doorgegeven:
Binnen is een moord gepleegd.
De spin Sebastiaan

Sebastiaan is opgeveegd

***

 


7 opmerkingen:

  1. Ahhhhhh.....
    Maar mocht er een spin in het web van kleine Pollewop komen dan mag hij vast blijven toch :-)
    Leuk gemaakt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kende het helemaal niet! Wat een creatieve oma, zit vast in de familie. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. och arme jij ... kan me zo goed voorstellen dat je moeite had met de laatste woorden whahaha hier zit nog zo'n muts die daar moeite mee heeft :-) .
    Leuk zo'n crea oma !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh ja, dat gedichtje Nostalgie! Jullie hebben leuke spinnen gemaakt, gezellig zo'n herfsttafereeltje in huis. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja zeker een gedichtje dat we heel goed kennen en wat mooi de spinnenweb knutsels.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk ook echt dat iedereen spin Sebastian heeft gekend, ookal is het hem niet goed gegaan. Hij hangt in elk geval nu lekker bij jullie aan de muur! Tof!

    BeantwoordenVerwijderen

Berichtjes lees ik graag. Dankjewel!

Liefs,
Rosalie